تهران، بلوار کشاورز، جنب بیمارستان ساسان، کوچه رویان، ساختمان پزشکان، پلاک 75

شنبه تا چهارشنبه 20:00 -17:00

۸ دقیقه

3 / 5. 2

درمان سنگ کلیه دکتر خسرو حق شناس

سریع ترین روش درمان سنگ کلیه

آنچه می خوانید...
سنگ کلیه و درمان آن

یافتن سریع ترین روش درمان سنگ کلیه از مهم ترین چالش های افرادی است که زیاد دچار سنگ کلیه می شوند. ایجاد سنگ کلیه دلایل زیادی می تواند داشته باشد که یکی از آن ها می تواند به دلیل مصرف زیاد پروتئین باشد. این سنگ ها در سیستم ادراری از کلیه تا مثانه می توانند وجود داشته باشند. جابه جایی سنگ های کلیه دردناک بوده و به همین دلیل درمان آن را از ضروری می کند. در صورت تشخیص به موقع،آسیبی به بدن نمی رسد. اگر دچار سنگ کلیه بوده و به دنبال روشی برای آن هستید، باید هر چه سریعتر به بهترین متخصص اورولوژی در تهران مراجعه کنید.

چرا سنگ کلیه تشکیل می شود؟

سنگ کلیه را رسوبات سحتی می دانیم که دفع و جابجایی آن ها می تواند دردناک باشد. علت سنگ کلیه به گونه ای نیست که به صورت مشخص و واحد گفته شود. بیشترین دلیل ابتلا به سنگ کلیه را سابقه خانوادگی می دانیم و این امر در افرادی که در ارث و ژنتیک آن ها کلیه سنگ ساز وجود دارد زیاد مشاهده می شود. برخی عوامل وجود دارند که احتمال وجود سنگ کلیه را بیشتر می کنند. به طور کلی وقتی که غلطت برخی مواد بلورزا در بدن مانند کلسیم ، اسید اوریک و اگزالات در ادرار افزایش یابد ، سنگ کلیه تشکیل می شود. به طور کلی می توانیم بگوییم که موادی در ادرار وجود دارند که از چسبیدن مولکول ها به یکدیگر و تشکیل بلور جلوگیری می کنند. در هر حال اگر این مواد در ادرار به هر دلیلی کم باشد می تواند سبب شود روند تولید سنگ افزایش یابد.

انواع سنگ کلیه

در درمان سنگ کلیه شناسایی نوع یا جنس سنگ و علت آن تشکیل آن می تواند به پزشک کمک کند تا فرآیند درمانی مشخصی برای بیمار درنظر بگیرد. بهترین متخصص اورولوژی در بلوار کشاورز با مشاهده شواهد و آزمایشات می تواند از تشکیل دوباره سنگ ها با درمان هایی که در نظر می گیرد جلوگیری کند.

سنگ های کلسیمی

سنگ های کلسیمی از شناخته شده ترین انواع سنگ کلیه ها هستند که به دلیل بالا رفتن کلسیم و اکسالیت در خون ایجاد می شوند. در صورتی که ویتامین D و بعضی از داروها بیش از اندازه مصرف شوند، غلظت کلسیم در خون را افزایش می دهند. یک سری عوامل وجود دارند که می توانند مقدار اکسالیت را افزایش دهند. اکسالیت در مواد غذایی همچون اسفناج وجود دارد. جنس این سنگ ها می تواند از فسفات کلسیم نیز باشد. این بدین معناست که برخی از سردردهای میگرنی و داروهای ضد صرع می توانند این نوع سنگ ها را به وجود آورند.

از دیگر انواع سنگ های کلیه می توان به موارد زیر اشاره کرد :سنگ ستراویتی از دیگر انواع سنگ های کلیه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سنگ ستراویتی

این نوع سنگ ها به دلیل یک عفونت ایجاد می شود. عفونت های دستگاه ادراری می تواند سبب تشکیل این نوع سنگ شود. این سنگ ها به سرعت بزرگ می شوند و به همین دلیل حرکت ندارند و بی علامت هستند.

سنگ سیستینی

سنگ های سیستینی از جمله سنگ کلیه هایی هستند که فقط و فقط به دلایلی وراثتی و ژنتیکی اتفاق می افتند. در این سنگ ها ماده ای به نام سیستین بیش از حد طبیعی از بدن به صورت ادرار دفع می گردد.

سنگ اسید اوریکی

این نوع سنگ ها ناشی از ننوشیدن مایعات و آب کافی هستند. افرادی که رژیم غذایی پروتئین دارند یا اسید اوریک خون آن ها بالا می باشد به این نوع سنگ کلیه دچار می شوند.

علائم سنگ کلیه

تا زمانی که سنگ کلیه حرکتی نداشته باشد، علائمی از خود بروز نمی دهد. اما زمانی که سنگ کلیه جابه جا می گردد و به قسمت میزنای که لوله ای است که کلیه ها را به مثانه وصل می کند، جا به جا می شود، حالت های زیر می تواند اتفاق بیفتد :

  • سوزش ادرار
  • تهوع و استفراغ
  • کاهش حجم ادرار
  • احساس درد شدید و پی در پی در قسمت پشت و پهلو ( این درد پایین تر از دنده ها بوده که تا پایین شکم تیر می کشد.)
  • صورتی، قرمز و یا قهوه ای بودن رنگ ادرار
  • بوی بد ادرار و یا تیره بودن آن
  • نیاز پی در پی به دفع ادرار
  • افزایش تعداد نوبت‌های دفع ادرار
  • تب و لرز در به دلیل عفونت

روش های درمان سنگ کلیه

شیوه درمان سنگ کلیه بر اساس نوع و جنس آن و هم چنین محل قرار گیری سنگ متفاوت است. برخی سنگ ها خودبه خود دفع می شوند و برخی دیگر زمان زیادی می برد تا دفع شوند. برخی داروها سبب می شوند سنگ کلیه دفع شود. رایج ترین دارویی که برای دفع سنگ کلیه تجویز می شود داروی تامسولوزین می باشد.

درمان سنگ کلیه با سنگ شکنی

این داروها میزنای را شل می کنند و عبور سنگ را تسهیل می دهند. برخی اوقات داروهای ضدتهوع و مسکن برای افراد تجویز می شود. البته این روش ها برای سنگ کلیه های کمتر از 5 میلی متر کاربرد دارد. برای انواع دیگر سنگ کلیه ها با سایزهای بالاتر از روش های جراحی و غیر جراحی استفاده می شود. برخی از روش های درمان سنگ های بزرگتر به شرح زیر می باشد:

  • سنگ شکنی با دستگاهی که به وسیله امواج صوتی سنگ ها را خرد می کند.
  • جراحی کلیه برای برداشتن سنگ های بزرگتر
  • استفاده از آندوسکوپی ( فرستادن لوله اوتروسکوپ از مجرای ادرار و مثانه)
  • جراحی غده پاراتیروئید در مواردی که پرکاری این غده سبب ایجاد سنگ کلیه شده است.

در حالت کلی باید روش های درمان سنگ های کلیه به دو نوع تقسیم کرد :

  • درمان سنگ های کلیه کوچک
  • درمان سنگ های کلیه بزرک

در اینجا به طور مفصل به روش های درمانی هر کدام خواهیم پرداخت :

درمان سنگ های کلیه کوچک

سنگ های کلیه کوچک را می توان با روش هایی همچون دارو و روش های خانگی درمان کرد. و به همین دلیل است که نیلز به جراحی و روش های تهاجمی ندارد. بسته به نوع سنگ و علل به وجود آمدن آن، روش های درمان این سنگ ها متفاوت است. سنگ های کلیه که اندازه آن ها کم تر از 2 میلی متر است را می توان با روش های زیر درمان کرد :

نوشیدن آب برای دفع سنگ کلیه

اگر روزانه به اندازه 1.9 یا 2.8 لیتر آب مصرف شود، می تواند به برطرف شدن سیستم ادراری کمک زیادی کند. در صورتی که پزشک روش دیگری را پیشنهاد دهد، بهتر است آن روش را امتحان کنید تا نتیجه سریع تری بگیرید.

با نوشیدن مقدار کافی آب، ادرار شما شفاف خواهد بود که این نشان دهنده کلیه سالم شما خواهد بود.

مسکن برای درد سنگ کلیه

هنگام دفع ادرار حتی اگر یک سنگ کلیه کوچک داشته باشید، در هنگام دفع، شما را با احساس ناراحتی مواجه خواهد کرد. بنابراین پزشک با تجویز یک سری داروها، سعی در تسکین این درد خواهد بود. از جمله داروهای تسکین دهنده درد می توان به ایبوپروفن، استامینوفن و یا ناپروکسن سدیم اشاره نمود.

قرص جهت دفع بهتر سنگ کلیه

برای دفع راحت تر و بدون درد سنگ های کلیه، پزشک دارو و قرص هایی را تجویز می نماید. داروهای انسداد کننده آلفا از جمله شناخته شده ترین این داروها هستند که سبب شل شدن عضلات شما می شوند تا این سنگ ها با درد کم تر و سریع تر دفع شوند.

از جمله این قرص ها می توان به تامسولوسین و ترازوسین اشاره نمود.

درمان سنگ های کلیه بزرک

برای درمان سنگ کلیه های بزرگ تر، بهتر است از روش های جراحی و تهاجمب استفاده شود. چرا که سنگ های با سایز بیش از 6 میلی متر را نمی توان با روش های غیر جراحی درمان کرد. این سنگ ها قابل درمان هستند اما با جراحی، چرا که به دلیل بزرگ بودن آن ها، خود به خودی دفع نمی شوند و یا هنگام دفع سبب خونریزی، آسیب به کلیه و عفونت مجاری ادراری می شوند. از جمله روش هایی که برای درمان سنگ های بزرگ کلیه به کار می روند به شرح زیر است :

استفاده از امواج صوتی جهت سنگ شکنی

بسته به اندازه و محل قرار گیری سنگ ها، پزشک متخصص می تواند از روشی به نام سنگ شکنی که با استفاده از امواج صوتی یا ESWL صورت می گیرند، برای بیمار انجام شود. ESWL روشی است که از امواج صوتی استفاده می کند تا سنگ های با ابعاد بزرگ تر را بشکند. نحوه کارکرد این امواج به این صورت است که با ایجاد ارتعاشاتی قوی، سنگ ها شکسته و به قطعات کوچکی تبدیل می شوند. با کوچک شدن این سنگ ها، دفع از طریق ادرار میسر است. مدت زمان این روش 45 دقیقه الی 1 ساعت است و ممکن است دردی را هنگام دفع به همراه داشته باشد.

جراحی تونل یا نفرولیتوتومی از راه پوست

روش انجام این جراحی به این صورت است که با ایجاد برش کوچکی روی کمر، سنگ ها را از کلیه خارج می کنند. این جراحی در شرایط زیر صورت می گیرد :

  • در صورتی که فرد درد غیر قابل کنترلی داشته باشد.
  • در صورتی که سنگ سبب انسداد و عفونت کلیه شده باشد.
  • در صورتی که سنگ آن قدر بزرگ شده باشد که به خودی خود و یا با روش های غیر جراحی دفع نشود.

اورتروسکوپی

هنگامی که سنگ کلیه در مثانه و یا ناحیه اورتر گیر کند، برای خارج کردن آن ها باید از روش اورتروسکوپی استفاده شود. طبق تحقیقات انجام شده طی ال های گذشته، نشان می دهد که مردان بیش تر از زنان دچار این مشکل می شوند.

دکتر حق شناس

دکتر خسرو حق شناس

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری مثانه، پروستات، ناباروری و اختلالات جنسی فلوشیپ فوق تخصصی اندویورولوژی و لاپاراسکوپی از آمریکا عضو هیئت علمی دانشگاه عضو انجمن اورولوژی اروپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *