درباره عمل وازکتومی و نحوه جراحی

همه چیز درباره وازکتومی

وازکتومی

وازکتومی عملی استکه جهت پیشگیری و یا عدم باروری در مردان است. در این جراحی سبب می شود تا دیگر در مایع منی، خبری از اسپرم نباشد که با بستن لوله های حامل اسپرم امکانپذیر است. این جراحی کاملا بی خطر بوده و می تواند به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی صورت گیرد. باید بدانید که پس از این جراحی باوردی امکانپذیر نیست، پس بهتر است قبل از انجام آن کاملا مطمئن باشید که در آینده نمی خواهید صاحب فرزندی شوید. وازکتومی هیچ محافظتی در برابر عفونت های مقاربتی ندارد.

وازکتومی به چه منظوری انجام می شود؟

وازکتومی عملی است پیشگیرانه جهت آن دسته از افرادی که اطمینان دارند نمی خواهند در آینده فرزندی داشته باشند. این روش کاملا ایمن و موثر است. این روش به عنوان یک روش دائمی و صد درصدی جهت پیشگیری از بارداری است که کم ترین عوارض را به همراه دارد.

هزینه وازکتومی بسیار کمتر از هزینه عقیم سازی زنان و بستن لوله های رحمی آن هاست. همچنین کم تر از هزینه های طولانی مدت داروهای ضد بارداری برای زنان است.

اقدامات قبل از وازکتومی

قبل از انجام وازکتومی، انجام یک سری کارها ضروری است که به شرح زیر است :

مشاوره

قبل از جراحی وازکتومی، باید یک جلسه مشاوره با پزشک خود داشته باشید تا به اطمینان کامل از اینکه قصد فرزند آوری ندارید، این جراحی را انجام دهید. درست است که روشی جهت معکوس کردن وازکتومی وجود دارد، اما همیشه نتیجه بخش نیست و به همین دلیل است که از آن به عنوان یک روش دائمی یاد می شود.

از دیگر مواردی که قبل از جراحی، پزشک به بررسی آن ها می پردازد، عبارتند از :

• سابقه خونریزی بیش از حد یا اختلالات خونی.
  • آلرژی یا حساسیت به بی حس کننده های موضعی از جمله آنتی بیوتیک ها، داروهای کائین شامل بنزوکائین یا لیدوکائین یا پروکائین.
  • بیماری های پوستی و به ویژه جوش های عفونی که درگیر شدن کیسه بیضه را سبب می شود.
  • استفاده منظم از آسپرین یا داروهای حاوی آسپرین یا داروهایی که بر خونریزی تأثیر می گذارد.
  • سابقه آسیب یا جراحی در ناحیه تناسلی یا کیسه بیضه یا کشاله ران (مانند فتق).
  • سابقه عفونت های مکرر دستگاه ادراری یا تناسلی.

فرم رضایت

برای پذیرش هر نوع خطر و نتیجه ای که پس از عمل وازکتومی به وجود خواهد آمد، فرم رضایتی داده می شود که شامل مواردی است که این جراحی تضمین شده نیست و شما با امضای آن باید بپذیرید تا جراحی صورت گیرد.

قبل از امضای این فرم، مطمئن شوید که همه موارد ذکر شده را کاملا پذیرفته اید و با اطمینان کامل این جراحی را انجام می دهید. به یاد داشته باشید وازکتومی یک روش انتخابی است. تا زمانی که مطمئن نشدید انتخاب مناسبی برای شماست، آن را انجام ندهید.

رقیق کننده های خون

قبل از وازکتومی به مدت 7 روز نباید از داروهای رقیق کننده خون استفاده نمود. مگر با تجویز و اجازه پزشک. این داروها می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن
  • وارفارین
  • کلوپیدوگرل .
  • تیکلوپیدین
  • ضد انعقادهای خوراکی غیر ویتامین K مانند دابیگاتران (پراداکسا)، ریواروکسابان ، آپیکسابان و ادوکسابان
  • شب قبل یا صبح قبل از جراحی وازکتومی، موهای کل کیسه بیضه تراشیده شود. موها باید تا بالای آلت تناسلی تراشیده شوند. استفاده از تیغ یکبار مصرف یک تیغه بهترین انتخاب است.
  • به منظور کاهش خطر عفونت، باید یک روز قبل از جراحی و صبح روز بعد جراحی کیسه بیضه و کشاله ران خود را یک به صورت کامل شست و شو دهید.

نحوه انجام عمل وازکتومی به چه صورتی است؟

وازکتومی به دو نوع تقسیم بندی می شود که عبارتند از :

• وازکتومی برشی
  • وازکتومی بدون اسکالپل

هر دوی قاین روش ها را می توان در مطب و به صورت سرپایی انجام داد. در هر دو روش از بی حسی موضعی جهت بی حس کردن کیسه بیضه استفاده می شود.

در هر دو روش وازکتومی، انتهای مجرای دفران (همان لوله‌هایی که حامل اسپرم ها هستند) برش داده شده و از عبور اسپرم جلوگیری می‌شود. این امر مانع از مخلوط شدن اسپرم با مایع منی و رها شدن آن در هنگام انزال مرد در حین ارگاسم می شود.

نحوه انجام وازکتومی

جراح سوراخی در پوست ایجاد می کند و مجرای دفران را می گیرد. سپس مجرای دفران تقسیم شده و گره خورده، بریده شده یا سوزانده می شود. کوتریزاسیون بریدگی ها را با جریان الکتریکی می بندد.

ناراحتی کمی با وازکتومی وجود دارد. کیسه بیضه شما بی حس می شود، اما برخی از مردان احساس می کنند کمی احساس “کشیدن” یا احساس حرکت چیزها در اطراف را دارند. جراح شما بسته به اینکه به طور معمول این عمل را انجام می دهد، تصمیم می گیرد که آیا به بخیه نیاز دارید یا خیر.

بعد از انجام وازکتومی چه اتفاقی می افتد؟

پس از عمل وازکتومی، افراد ممکن است دچار یک سری عوارض جانبی خفیف شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

درد و کبودی

احتمال احساس درد و ناراحتی خفیف، کبودی و تورم پس از جراحی وازکتومی زیاد خواهد بود. جهت برطرف نمودن درد می توان هر 4 ساعت یک بار استامینوفن مصرف نمود. می‌توانید کیسه‌های یخ یا کیسه‌ای از سبزیجات یخ زده را روی حامی و پانسمان کیسه بیضه خود قرار دهید. استفاده مکرر از کیسه یخ در 36 ساعت اول به کاهش تورم کمک می کند. همیشه کیسه یخ را در یک حوله بپیچید یا چیزی بین آن و پوست خود قرار دهید.

حمام کردن

حمام کردن و دوش گرفتن در روز پس از وازکتومی مجاز است. جهت خشک کردن نواحی بیضه از مالش آن خودداری نمایید.

جدا شدن پوست

گاهی اوقات، پوست شما ممکن است به دلیل مایع بافتی، ترشح خون یا مایعات بدن جدا شود. اگر این اتفاق افتاد، می توانید از گاز استریل و انگشتان خود برای چسباندن لبه ها به هم استفاده کنید. این کار پوست شما را به هم نزدیک می کند و به آن اجازه می دهد تا بهبود یابد. جای زخم حداقل است، اگر حتی اتفاق بیفتد.

داشتن برخی از این علائم پس از وازکتومی معمول است. آنها باید ظرف 72 ساعت پس از جراحی از بین بروند.

با این حال، اگر موارد زیر را دارید، باید فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید:

مقدار غیرعادی درد.
تورم شدید کیسه بیضه شما
ادامه خونریزی
تب (بیش از 100 درجه فارنهایت یا 37.7 درجه سانتیگراد).