تهران، بلوار کشاورز، جنب بیمارستان ساسان، کوچه رویان، ساختمان پزشکان، پلاک 75

شنبه تا چهارشنبه 20:00 -17:00

۴ دقیقه

0 / 5. 0

سنگ کلیه در کودکان و نوزادان

سنگ کلیه در کودکان

آنچه می خوانید...
سنگ کلیه در کودکان

وقتی صحبت از سنگ کلیه می شود، همه گمان می کنند که این مشکل فقط مختص به بزرگسالان است، اما چنینی نیست و سنگ کلیه در کودکان نیز وجود دارد. سنگ کلیه، سنگ ها و یا قطعات ریزی ست که در ادرار به دلیل افزایش مواد معدنی ایجاد می شود و می تواند به یک یا هر دو کلیه کودکان با رسوب در کلیه، آسیب برساند. در این مواقع است که پدر و مادر دچار نگرانی می شوند. سنگ کلیه می تواند با عبور از مجرای ادرار عبور کرده و سبب ناراحتی افراد شود. این سنگ ها یا می توانند بزرگ و یا کوچک باشند. در این مقاله در خصوص سنگ کلیه در کودکان و نوزادان صحبت خواهیم کرد

آیا سنگ کلیه در کودکان رایج است؟

سنگ کلیه در بزرگسالان شایع تر از کودکان است، به همین دلیل نیازی به نگرانی نیست. البته این روزها ابتلا به سنگ کلیه در کودکان نیز بیش تر به گوش ما می خورد. ممکن است همین امر به دلیل افزایش مصرف نمک های خوراکی و غذاهای فرآوری شده باشد که به میزان زیادی سدیم دارند. ب همین دلیل بهتر است که والدین از همان کودکی به فرزندان خود بیاموزند که چه مواد غذایی باید استفاده کنند تا دچار مشکلات کلیوی و سایر مشکلات نشوند.

چه عواملی سبب سنگ کلیه در کودکان می شوند؟

امروزه به دلیل استفاده از گوشی ها و ابزارهای هوشمند نظیر تبلت، کودکان به جای انواع فعالیت ها و بازی هایی که تحرکی هستند، یک جا نشسته و با این وسیله ها مشغول می شوند. همین عدم تحرک و افزایش وزن می تواند سبب ایجاد سنگ کلیه در کودکان شود.

انواع سنگ کلیه در کودکان

سنگ کلیه در کودکان به چهار نوع تقسیم بندی می شوند که عبارتند از :

  • سنگ های کلسیمی که شایع ترین نوع سنگ های کلیه است.
  • سنگ های سیستین که به دلیل اختلالات ژنتیکی در کودکان ایجاد می شود.
  • سنگ های اسید اوریک که بر اثر مصرف بالای پروتئین های حیوانی ناشی می شود.
  • سنگ های استروویت به دلیل عفونت های مکرر ادراری در کودکان ایجاد می شود.

علت ایجاد سنگ کلیه در نوزادان زیر 1 سال چیست؟

در کودکان زیر یک سال، سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که میزان نمک و آب در ادرار کم و زیاد شود.

این مورد، اغلب در نتیجه کم‌آبی بدن کودک رخ می‌دهد. برخی از عوامل ژنتیکی نادر نیز می‌تواند باعث شود کلیه کودک سنگ‌ساز شود. عمده عواملی که نوزادان را در معرض افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهد، عبارتند از: سابقه خانوادگی سنگ کلیه کاهش مصرف آب یا دوره‌های طولانی کم آبی بدن (غالبا برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند) عفونت مکرر دستگاه ادراری کودک یا نوزاد زمانی که رژیم غذایی مادران شیرده سرشار از سدیم و یا پروتئین باشد.

بیش تر بخوانید : سنگ کلیه در زنان

علائم وجود سنگ در کلیه کودکان چیست؟

سنگ کلیه در کودکان بدون هیچ نشانه ظاهری تشکیل می شود که علائمی را به همراه ندارد. پس از گذشت مدت زمانی از خود علائمی را بروز می دهد. برخی از این نشانه ها در کودکان به شرح زیر است :

  • در شدید در پچشت پهلو
  • درد در پایین شکم و کشاله ران
  • مشاهده خون قرمز و یا صورتی رنگ در ادرار
  • ناتوانی در ادرار کردن
  • بدبو بودن ادرار
علائم سنگ کلیه در کودکان

با مشاهده هر کدام از این علائم باید فورا به یک پزشک مراجعه نمود. ممکن است این علائم ناشی از یک بیماری جدی تر نیز باشد. درد سنگ کلیه ممکن است برای مدت کوتاه یا طولانی ادامه داشته باشد یا به صورت موجی بیاید و برود. همراه با درد، کودک ممکن است علامت‌هایی همچون حالت تهوع، تب و لبرز را نیز به همراه داشته باشد.

علت ایجاد سنگ کلیه در کودکان چیست؟

علل ایجاد سنگ کلیه در کحودکان می ئتواند به دلیل سطوح بالای کلسیم، فسفر و یا اگزالات در ادرار آن ها باشد. این مواد در حالت طبیعی در ادرار موجود هستند، اما اگر از حد مجاز بالاتر روند، فرد را با مشکلاتی مواجه می کنند. یک سری خوراکی ها و نوشیدنی ها وجود دارند که می توانند ابتلا به سنگ های کلیه را در کودکان مستعد به آن بالا ببرند.

زمانی که کودکان به دلایل مختلف از جمله شکستن دست و پا مجبور می شوند تا به صورت طولانی مدت تحرک نداشته باشند، بیش تر در معرض ابتلا به سنگ کلیه می باشند. با عدم تحرک کافی کلسیم اضافی از طریق استخوان ها وارد خون می شوند. همینت کلسیم می تواند در کلیه آن ها رسوب کند و سبب تشکیل سنگ ها در کلیه شود.

دکتر حق شناس

دکتر خسرو حق شناس

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری مثانه، پروستات، ناباروری و اختلالات جنسی فلوشیپ فوق تخصصی اندویورولوژی و لاپاراسکوپی از آمریکا عضو هیئت علمی دانشگاه عضو انجمن اورولوژی اروپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *