تهران، بلوار کشاورز، جنب بیمارستان ساسان، کوچه رویان، ساختمان پزشکان، پلاک 75

شنبه تا چهارشنبه 20:00 -17:00

۵ دقیقه

5 / 5. 1

دکتر حق شناس

آلت تناسلی پرده دار در مردان

آنچه می خوانید...
آلت تناسلی پرده دار در مردان

آلت تناسلی پرده دار به حالتی گفته می‌شود که پوست کیسه بیضه بیش از حد طبیعی به آلت تناسلی چسبیده است. در این موارد زمانی که آلت تناسلی را از کیسه بیضه دور می‌نمائید حالتی شبیه پرده دیده می‌شود. به این اختلال پرده پنوسکروتال (Penoscrotal Webbing Penis) که به اختصار PSW نیز گفته می‌شود و یا همجوشی مادرزادی کیسه بیضه آلت تناسلی نیز گفته می‌شود .

آلت تناسلی پرده دار در مردان چیست؟

آلت تناسلی پرده دار یا فیموز در مردان، پوست اضافی است که قسمتی از غدد بزاقی هندسی و بخشی از غدد بارتولینی را پوشانده و لبه‌های بیرونی آن در قسمت پایینی آلت تناسلی قرار دارد. شکل و اندازه فیموز در مردان متفاوت است و ممکن است در برخی افراد کاملاً وجود نداشته باشد.

بیش تر بخوانید => اختلالات مادرزادی مجاری ادراری

مشکلاتی که آلت تناسلی پرده دار می‌تواند ایجاد نماید

آلت تناسلی پرده دارد در دوران کودکی پسران معمولاً موجب ایجاد مشکل نمی‌شود اما در بزرگسالی می‌تواند منجر به احساس درد در هنگام نعوظ و همچنین اختلال در رابطه‌ی جنسی شود. بسیاری از مردان به دلیل التیام درد، برطرف شدن مشکلات رابطه جنسی و همچنین بنا به دلایل زیبایی به دنبال راهکارهای درمانی مناسب برای این مشکل می‌باشند.

تشخیص آلت تناسلی پرده دار

آلت تناسلی پرده دار یک اختلال مادرزادی نادر است که بر اساس مطالعاتی که بر روی بیش از 5000 نوزاد پسر تازه متولد شده صورت گرفته شده است، حدود 4 درصد از آنها به این اختلال مبتلا بودند.

با یک معاینه ساده در خانه می توانید متوجه این قضیه شوید که آیا به آلت تناسلی پرده دار مبتلا هستید یا نه :

ابتدا آلت تناسلی خود را به آرامی به سمت بالا بکشید و همزمان پوست کیسه بیضه را نیز به آرامی به سمت زمین بکشید. در صورتی که بین کیسه بیضه و الت تناسلی شما پوست اضافه مشاهده می‌نمائید ممکن است شما دچار آلت تناسلی پرده دار باشید.

با اینکه روش ذکر شده ساده می‌باشد اما به این نکته دقت داشته باشید که جهت تشخیص دقیق باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه نمائید.

بیش تر بخوانید => پیچ خوردگی بیضه در کودکان

علل ایجاد آلت تناسلی پرده دار

  • اختلال مادرزادی: در اکثر موارد آلت تناسلی پرده دار از همان بدو تولد در نوزادان پسر دیده می‌شود، علت دقیق این اختلال مادرزادی نادر هنوز مشخص نمی‌باشد.
  • اکتسابی: این مشکل پس از تولد و معمولاً به دلیل برداشتن بیش از حد پوست آلت تناسلی در هنگام ختنه ایجاد می‌شود.
علل ایجاد آلت تناسلی پرده دار در مردان

تاثیر آلت تناسلی پرده دار بر سایز آلت تناسلی

این اختلال به خودی خود موجب کاهش اندازه و یا اختلال در رشد آلت تناسلی نمی‌شود اما آلت تناسلی پرده دار می‌تواند زاویه‌ی آلت تناسلی را به خصوص هنگام نعوظ کاهش دهد که موجب کوچک به نظر رسیدن آلت تناسلی می‌شود.

درمان آلت تناسلی پرده دار

همان طور که پیشتر اشاره کردیم تشخیص آلت تناسلی پرده دار تنها با معاینه‌ فیزیکی توسط بهترین متخصص اورولوژی انجام می‌شود.

در صورتی که آلت تناسلی پرده دار برای فرد مشکلی به لحاظ رابطه جنسی ایجاد نمی‌نماید نیازی به جراحی نیست مگر اینکه بنا به دلیل افزایش زیبایی اصرار به انجام این جراحی داشته باشید.

اما در مواردی که آلت تناسلی پرده دارد موجب درد و ناراحتی در هنگام نعوظ می‌شود باید جهت درمان مناسب اقدام نمائید. تنها روش درمان آلت تناسلی پرده دار از طریق جراحی بر روی کیسه بیضه که اسکروتوپلاستی نامیده می‌شود انجام می‌شود. در طی این جراحی پوستی که منجر به اتصال کیسه بیضه به آلت تناسلی شده است برش داده می‌شود و با استفاده از بخیه در محل مناسب وصل می‌شود.

پس از پایان جراحی زاویه‌ی بین آلت تناسلی و کیسه بیضه به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و همچنین احساس درد در هنگام نعوظ نیز از بین می‌رود، همچنین ناراحتی‌هایی که در مورد زیبایی ناحیه تناسلی و ظاهر غیرعادی آلت تناسلی داشتید نیز برطرف می‌شود.

این روش درمان هم در مواردی که آلت تناسلی پرده دار به دلیل اختلالات مادرزادی ایجاد شده باشد و هم در مواردی که به دلیل ختنه و مشکلات اکتسابی به آن دچار شده باشید بهترین راهکار درمانی می‌باشد.

دوره‌ بهبودی پس از جراحی آلت تناسلی پرده دار

به مدت 3 الی 5 روز پس از جراحی اسکروتوپلاستی احساس درد و ناراحتی خواهید داشت و بهبودی کامل به چند هفته زمان نیاز دارد. در طی این مدت تورم و درد خفیف در کیسه بیضه طبیعی می‌باشد.

تمام دستورالعمل‌هایی که جراح به شما داده است باید رعایت نمائید تا دوران نقاهت بدون هرگونه عارض به پایان برسد.

زمان شروع فعالیت‌های جنسی پس از جراحی آلت تناسلی پرده دار

بهبودی کامل پس از جراحی اسکروتوپلاستی به حدود 6 هفته زمان نیاز دارد. در این مدت باید از هرگونه رابطه جنسی بپرهیزید تا زخم‌های این ناحیه به طور کامل بهبود بیابند.

میزان موفقیت درمان جراحی برای آلت تناسلی پرده دار

اسکروتوپلاستی یک عمل شایع برای درمان بسیاری از مشکلات کیسه بیضه می‌ باشد که توسط متخصص اورولوژی انجام می‌شود. درصد بالایی از افرادی که این جراحی را جهت درمان آلت تناسلی پرده دار انجام داده‌اند نتایج موفقیت آمیزی هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ عملکرد آلت تناسلی در هنگام رابطه جنسی داشته‌اند.

دکتر حق شناس

دکتر خسرو حق شناس

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری مثانه، پروستات، ناباروری و اختلالات جنسی فلوشیپ فوق تخصصی اندویورولوژی و لاپاراسکوپی از آمریکا عضو هیئت علمی دانشگاه عضو انجمن اورولوژی اروپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *