بیماری فیموز چیست

فیموز یا فموزیس و روش های درمانی

بیماری فیموز

اگر مردی ختنه نشده باشد، سر آلت تناسلی با غلافی از پوست که پوست ختنه گاه نامیده می شود، پوشیده شده است. فیموز نوعی بیماری است که در آن پوست ختنه گاه به شدت در اطراف سر آلت تناسلی کشیده می شود و نمی توان آزادانه به عقب کشیده شد.. در پسران و مردان مسن تر، فیموز اغلب توسط عفونت زیر پوست ختنه گاه یا سایر شرایط پزشکی مانند دیابت ایجاد می شود.

بیماری فیموز چیست؟

فیموز نوعی بیماری آلت تناسلی است که مربوط به افرادی است که در کودکی و یا بزرگسالی هم ختنه نشده اند. اگر فردی دچار بیماری فیموز شده باشد، پوست ختنه گاه وی نمی تواند به عقب کشیده شود. در اطراف آلت تناسلی نیز حلقه هایی در اطراف نوک خود دارد.

داشتن فیموز لزوماً نشان دهنده مشکل نیست ولی در صورت بروز مشکل، از خود علائمی را بروز می دهد. در واقع زمانی که فیموز شدید باشد می تواند از خود علائمی را بروز دهد و سوراخی به اندازه نوک سوزن ایجاد کند.

دو نوع فیموز وجود دارد، فیموز فیزیولوژیک و پاتولوژیک. فیموز فیزیولوژیک مربوط به دوران کودکی است و با افزایش سن برطرف می شود.

بیش تر بخوانید => واریکوسل

پارافیموز زمانی رخ می دهد که پوست ختنه گاه سفت پشت سر آلت تناسلی به عقب کشیده شود و سپس گیر کند. در این اختلال نمی توان آن را دوباره به سمت جلو و در موقعیت معمول خود که نوک آلت تناسلی را می پوشاند قرار داد. این امر می تواند سبب تورم، درد و از دست دادن جریان خون به نوک آلت تناسلی شود. اگر نتوان پوست ختنه گاه را به موقعیت طبیعی خود برگرداند، آمی تواند سبب آسیب جدی شود.

علل ابتلا به فیموز چیست؟

در صورتی که خود شما و یا فرزند شما دچار فیموز پاتولوژیک شده اید، می تواند به دلایل زیر این اتفاق افتاده باشد، از جمله :

عدم رعایت نکات بهداشتی

این در واقع می تواند علت و نتیجه فیموز باشد. ممکن است تلاش برای تمیز کردن کامل آزاردهنده و دردناک باشد، اما تمیز نکردن آن می تواند منجر به عفونت شود.

بیماری های پوستی

انواع

مانند اگزما، پسوریازیس، لیکن پلان و لیکن اسکلروزوس. هنگامی که آلت تناسلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، لیکن اسکلروز به عنوان اسکلروز لیکن آلت تناسلی یا بالانیت خشکی انسدادی (BXO) شناخته می شود.
چسبندگی های پیشانی یا بافت اسکار، که پوست ختنه گاه را به نوک آلت تناسلی شما متصل نگه می دارد.
صدمات.
عفونت ها، از جمله عفونت های مقاربتی (STIs).
تشخیص و آزمایشات

علائم بیماری فیموز

پوست ختنه گاه در بیماری فیموز یا در بالای نوک آلت تناسلی یا پشت آن گیر می کند. با فیموز، ممکن است شاهد علائم زیر باشید :

زمانیکه در حال تخلیه ادرار هستید، پوست ختنه گاه همچون یک بادکنک منبسط می شود و این امر سبب می شود تا فرد درد شدیدی را حس کند. ممکن است خون را در جریان یا در توالت ببینید. جریان ممکن است ضعیف تر از حد معمول به نظر برسد.

لول بندی بیماری فیموز

وقتی رابطه جنسی دارید. ممکن است با نعوظ درد داشته باشید.
عفونت ها ممکن است به عفونت ادراری مبتلا شوید. علائم شامل وجود خون در ادرار، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن، میل به رفتن حتی زمانی که مثانه شما خالی است، و درد یا فشار در قسمت پایین شکم یا پشت شماست.
درد پوست ختنه گاه. متوجه می شوید که پوست ختنه گاه شما درد می کند. ممکنه ترشح هم داشته باشه
انگشتر سفید. دهانه پوست ختنه گاه شما یک حلقه سفید دارد که شبیه بافت زخم است.
ممکن است تورم دردناکی در سر آلت تناسلی خود یا در کل اندام داشته باشید.

بیش تر بخوانید => الیگواسپرمی

درمان فیموزیس

یک معاینه فیزیکی و بررسی علائم پسر شما معمولاً برای تشخیص فیموز یا یک بیماری زمینه‌ای مانند بالانیت کافی است.

درمان بالانیت یا نوع دیگری از عفونت معمولا با یک سواب از پوست ختنه گاه شروع می شود تا در آزمایشگاه بررسی شود. عفونت باکتریایی به آنتی بیوتیک نیاز دارد، در حالی که عفونت قارچی ممکن است به پمادهای ضد قارچی نیاز داشته باشد.

اگر هیچ عفونت یا بیماری دیگری که باعث فیموز می شود وجود نداشته باشد، و به نظر می رسد که سفت شدن پوست ختنه گاه صرفاً یک پیشرفت طبیعی است، ممکن است چندین گزینه درمانی در دسترس باشد. بسته به شدت بیماری، برداشتن ملایم روزانه ممکن است برای درمان مشکل کافی باشد. یک پماد استروئیدی موضعی می تواند برای کمک به نرم شدن پوست ختنه گاه و راحت تر کشیدن آن استفاده شود. این پماد دو بار در روز به مدت چند هفته در ناحیه اطراف سر و پوست ختنه گاه ماساژ داده می شود.

در موارد جدی تر، ختنه یا عمل جراحی مشابه ممکن است لازم باشد. ختنه برداشتن کل پوست ختنه گاه است. برداشتن قسمتی از پوست ختنه گاه با جراحی نیز امکان پذیر است. در حالی که ختنه معمولاً در دوران نوزادی انجام می شود، این جراحی را می توان بر روی مردان در هر سنی انجام داد.

ختنه همچنین ممکن است در صورتی که پسر شما دچار بالانیت مکرر، عفونت دستگاه ادراری یا سایر عفونت‌ها شود، ضروری باشد.